De relatie tussen NEC en haar supporters was in 2001, door de invoering van allerlei maatregelen en een ernstig gebrek aan communicatie, danig bekoeld. Bij supporters uit allerlei geledingen (HKN, Supportersvereniging en onafhankelijke supporters) ontstond de behoefte om de oude supportersavond van de jaren 90 nieuw leven in te blazen.
NEC zelf zag ook in dat een supportersavond de verstandhouding zou kunnen verbeteren en de club is met een delegatie van verschillende supporters (later het supporterscollectief genoemd) in gesprek gegaan.
Er was geleerd van de oude supportersavonden. Deze werden steeds slechter bezocht, omdat NEC niet voorbereid was op de vragen. Het gevolg was dat er heel vaak het "we nemen het mee" te horen was. Maar veel supporters hadden dan weer de indruk dat daar vervolgens niks mee werd gedaan. Om dat te voorkomen zou het supporterscollectief voor de nieuwe supportersavonden onderwerpen aandragen met daarbij duidelijke vragen, waar NEC een antwoord op zou geven. Op die manier konden supporters vooraf zien welke onderwerpen aan bod zouden komen en op welke vragen NEC een antwoord zou geven. Uiteraard bleef er ook ruimte in de rondvraag om vragen aan het bestuur te stellen.
De eerste supportersavond "nieuwe stijl" vond plaats op 14 Januari 2002 en kende de volgende onderwerpen:
1. NEC-supporters krijgen steeds meer het gevoel dat het bestuur niet meer naar ze wil luisteren. (Hoe kon het ook anders) 2. De problematiek rond uitwedstrijden. (een vast thema tijdens supportersavonden) 3. De muziek in de Goffert (de muziekkeuze en het geluidsniveau). 4. Het supportershome (Toen nog op papier). 5. De slechte catering van Mr.Dugout. 6. Het veiligheidsbeleid in en rond het stadion.
De bedoeling was om de supportersavond twee maal per jaar te houden, tenzij er aanleiding was om tussendoor nog een keer een avond te organiseren. De tweede supportersavond vond plaats op 15 oktober 2002. Deze stond in het teken van de naderende derby en de hoeveelheid beschikbare kaarten. Ook werd er gesproken over het openzetten van de Hazenkamppoort (toch fijn dat deze poort nu steeds open is bij wedstrijden), de fanshop, het gebruik van de ledwall, de parkeerproblemen en de sfeer bij de wedstrijden.
De derde supportersavond liet lang op zich wachten. Pas op 9 december 2003 werden de deuren van de Gaanderij weer open gegooid. Er was veel te bespreken. Zo gaf de politie uitleg over de wanorde bij de huldiging na het halen van Europees voetbal, kwam de zeer slecht georganiseerde busreis naar Krakow aan de orde en gaf NEC uitleg over de plotselinge verkoop van het stadion aan de gemeente.
Bijna een jaar later op 18 oktober 2004 vond de vierde supportersavond plaats. Even daarvoor had de actie "Ter nagedachtenis aan N.E.C" plaatsgevonden. Er kwamen steeds weer nieuwe beperkende maatregelen en voor een behoorlijke groep supporters (NEC had het over niet representatief, maar wat doet het er toe) was de maat vol. Er werd een rouwadvertentie uitgedeeld waarop te lezen was dat de volksclub ter ziele was gegaan. NEC reageerde bij monde van Van Delft furieus. De supportersavond die volgde verliep mede door de ernstig bekoelde verhoudingen in een grimmige sfeer. Van Delft weigerde het op een gegeven moment nog om supporters te woord te staan en hij diskwalificeerde het geliefde balkenshirt. Jacco Swart, die net bij de club was, wist niet wat ?m overkwam.
Na een lange afkoelingsperiode werd er gekeken naar een nieuwe formule voor de supportersavond. De opstelling van de tafels en stoelen zou anders worden, zoiets als bij een "talkshow". De ruimte zou wat kleiner worden gemaakt en NEC zou weer gewoon ouderwets spontaan en onvoorbereid vragen beantwoorden.
Zo ontstond er weer een nieuwe "format" (om eens lekker wat bedrijfsterminologie te gebruiken) voor de supportersavond. Op 20 februari 2006 vond deze 5e supportersavond plaats. De vijfde in vijf jaar tijd. In de praktijk kwam er dus weinig terecht van het idee om de supportersavond 2 maal per jaar te organiseren.
Op 23 april 2007 vond de 6e supportersavond plaats. Pas een week voor deze avond communiceerde NEC dit en dit leidde vervolgens tot kritiek, met name ook van de supportersvereniging. Na wat mededelingen van Jacco Swart, die voor de meeste aanwezigen tot de categorie "oud nieuws" konden worden gerekend duurde het enige tijd voordat de avond op gang kwam. Het systeem met door supporters vooraf ingeleverde vragen is misschien niet ideaal, maar een supportersavond organiseren zonder communicatie vooraf met met supporters en/of supportersorganisaties is ook niet de juiste weg. Supporters willen wel thema?s voorbij willen zien komen die ze zelf ook belangrijk vinden. Dat ze een kaartje met korting kunnen kopen lezen ze wel in de krant of op internet.
Coen Rijsdijk kreeg het deze avond flink te horen van de achterban. Hij kreeg kritiek, omdat NEC, volgens de supporters, niet haar best deed om zoveel mogelijk uitsupporters mee te krijgen. De antwoorden van Rijsdijk leidde tot veel onbegrip en bevestigde het vermoeden van veel supporters over de denkprocessen en daarmee gepaard gaande daden die zo bepalend zijn voor de huidige gang van zaken bij uitwedstrijden. Gelukkig wist Mario Been nog een leuke humoristische draai aan de avond te geven, waardoor het toch nog gezellig werd.
De verslagen of bevindingen van de latere supportersavonden (vanaf de supportersavond van oktober 2007) zijn op onze site te vinden in het nieuwsarchief. Voer de zoekterm "supportersavond" in en de verslagen en gerelateerde onderwerpen verschijnen in de lijst.