Welkom op De Trouwe Honden | Inloggen | Registreren Online | Gebruikers: 0 | Gasten: 176
Zo zagen wij het: NEC - RKC
zon. 8 november 2009 

De enige treffer kwam zaterdagavond van de voet van Derk Boerrigter en dat paste uiteindelijk wel. Het was namelijk dezelfde speler die een kleine twee jaar geleden een ander dieptepunt inleidde door FC Zwolle in de Goffert op voorsprong te zetten. Tussen de twee dieptepunten zat, slechts een klein jaar geleden, een ultiem hoogtepunt na het overleven van de groepsfase van de Uefa Cup, en dus is de vraag gerechtvaardigd wat nu het werkelijke niveau van NEC is. Twee jaar geleden lag een groot deel van de frustratie en het ongenoegen over de slechte prestaties in het gevoel dat er veel meer in zat dat er eenvoudigweg niet uit leek te komen. Dat was ook het geluid dat de spelers telkens lieten horen en het was de basis van de inmiddels legendarische uitspraak van Mario Been dat alles goed zou komen.

Hoe anders is dat nu. Niet alleen is het voor ons supporters moeilijk om lichtpunten uit de abominabele prestaties te halen, ook de spelers geven telkens aan dat de kwaliteit er simpelweg niet is. Is het dan echt zo erg? Stevenen we rechtstreeks op degradatie af omdat we kwalitatief nog minder zijn dan RKC? Je zou het bijna gaan denken als we de reacties mogen geloven. Maar is dit elftal zo veel slechter dan de ploeg die Moskou veroverde en Udinese over de knie legde? Wie naar de opstellingen kijkt ziet niet zo heel veel verschillen, al missen we nu natuurlijk wel een paar belangrijke basiskrachten met lange blessures. Desondanks wordt er om het hardst geroepen dat we kwaliteit missen, dat er verkeerd is ingekocht en dat het bestuur, Aalbers, de investeerders, kortom iedereen die er maar iets mee te maken heeft, zijn conclusies moet trekken. En dat terwijl in de zomerstop er nog volop tevredenheid was, de selectie was voor het eerst sinds lang voor het begin van het seizoen rond en leek een mooie mix van ervaren spelers en jeugdig talent. Er werd in eerste instantie ook best aardig gevoetbald, al viel het aantal punten ietwat tegen.

Tegen RKC legden dezelfde spelers echter een vertoning op het veld die zijn weerga de afgelopen jaren nauwelijks kent. De zes minuten extra hadden er dertig kunnen zijn en we hadden waarschijnlijk nog niet gescoord. Toch geloof ik niet dat de individuele kwaliteit van de spelers de verklaring is voor de afgang waarin we RKC de eerste punten in een uitwedstrijd schonken. Ook de instelling van de spelers is niet het directe probleem, want er was geen speler die met onwil het veld betrad zaterdag. Mijn verklaring voor de nederlaag is dat het NEC dat tegen RKC aantrad geen team is waarvan de spelers weten wat ze wel en niet aan elkaar hebben en waarin eenieder exact weet wat er op elk willekeurig moment van hem verwacht wordt. De meest elementaire zaken gingen mis en negen van de tien keer was dat in de communicatie. De voorbeelden waren talrijk. Een verre ingooi van Vleminckx wordt doorgekopt bij de eerste paal, niemand biedt zich aan bij de tweede om binnen te tikken. Goossens slingert een voorzet richting eerste paal, Vleminckx staat bij de tweede. El Akchaoui speelt in de mandekking, niemand neemt zijn positie over (0-1). Saidi gaat buitenom en geeft voorlangs, onze spits staat bij de penaltystip. Van Eijden stuurt Worm weg in de diepte, Rutger komt net terug om de bal te halen. Je vraagt je af wat de spelers doen in zo’n week voorafgaand aan de wedstrijd, want de manier waarop de elf spelers in NEC shirt zaterdag samen speelden, deed vermoeden dat ze elkaar kort voor de wedstrijd voor het eerst ontmoet hadden.

Is het de erfenis van een falende Lodeweges? Is er tweespalt in de selectie waardoor de opdrachten van de trainers niet aankomen? Of is er misschien nog een andere verklaring voor het als los zand spelende NEC? Wie het weet mag het zeggen, maar duidelijk is wel dat dit NEC zeer dringend behoefte heeft aan een trainer die de neuzen dezelfde richting op krijgt, die de automatismen in de ploeg terug brengt en die er bovenal voor zorgt dat de individuele kwaliteit en de individuele wil om te winnen, die er beiden in mijn optiek best zijn, omzet in teamkwaliteit en een team dat de wil heeft om te winnen. Als dat geschiedt hoeven we ons niet eens echt zorgen te maken, want dan zijn we gewoon beter dan RKC, Den Haag, VVV, Willem II en misschien nog wel wat ploegen. Komt de juiste man er niet dan is Leiden echt in last, want veel beter dan de wanvertoning tegen RKC zal het niet worden. Hoewel veel supporters de zwarte piet nu al bij Aalbers en bestuur neer leggen, komt de echte test dus pas nu. De juiste man vinden voor deze groep, liever vandaag dan morgen. En dan komt ook dit seizoen alles goed.

Pol
 
 Uw reactie:

U moet inloggen om een reactie te plaatsen.

 Reacties op dit bericht:

08-11-2009 21:31 door
@El Akchaoui speelt in de mandekking, niemand neemt zijn positie over (0-1).
Is dat niet een fout van El Ak, aangezien we aan zone verdedigen doen?
08-11-2009 21:34 door Pol
Geen idee, ik weet niet wat de afspraken zijn. De spelers blijkbaar ook niet.
08-11-2009 21:59 door
andries ulderink van GAE als nieuwe trainer hoor ik in de wandelgangen.
08-11-2009 22:30 door
Goed stukThumbs up er moet inderdaad snel verandering komen want als je thuis van rkc verliest, welke wedstrijd win je dan nog dit seizoen?
08-11-2009 23:53 door
Die zogenaamde lichtpuntjes zijn de stadionlampen
09-11-2009 00:07 door
Pol, een prima analyse. Er moeten geen koppen rollen. Er zijn wel wat veel spelers weg die beeldbepalend waren (zoals Wisgerhof, Fernandez) en enkele belangrijke krachten geblesseerd (Sibum, Schöne) waardoor ik niet je mening deel dat er niet veel verschil zit tussen het team wat vorig jaar in het veld stond en wat het nu moet doen. Maar wat er rondloopt is goed genoeg om niet te degraderen en wellicht voor een plaatsje in het linker rijtje. Maar dan met PIT zoals Mario doceerde: Plezier, Insteling en Team. Met de instelling is het niet echt slecht gesteld. Plezier en het spelen in een team, daar schort het aan.
09-11-2009 02:28 door
Slechte analyse want is als ik dit stukje lees is niemand schuldig aan de slechte resultaten. Grappigste is nog wel de zin dat "Maar is dit elftal zo veel slechter dan de ploeg die Moskou veroverde en Udinese over de knie legde? Wie naar de opstellingen kijkt ziet niet zo heel veel verschillen" Ik zie toch 8 verschillende spelers in de basis staan t.o.v. dat elftal.

En natuurlijk leken de aankopen op papier best goed maar in de praktijk blijken ze gewoon tegen te vallen dus zijn het geen goede aankopen gebleken simpel zat. Daarnaast was het natuurlijk de druppel dat Aalbers geen speler haalt om Vlem te bedienen vanaf de flanken waar wel Joel en Beukie verhuurd. Ik zeg niet dat die spelers deze malaise hadden kunnen verhinderen maar een vreemde gang van zaken is het wel.
09-11-2009 07:51 door
aan kwaliteit ingeboet op de rechtsbackpositie,het ecntrale duo achterin,el ak in vorm.
middenveld,erton geen meerwaarde,sterker nog als je met hem speelt,speel je met 10 man.
radomski is allang over z n top heen,speelt slechts op niveau in een goed functionerend team.
davids komt voetballend tekort,goosens staat op de verkeerde positie,stel hem links op het middenveld,of laat hem achter de spits fungeren,is wel talentvol.
el kabir komt zwaar tekort,vlemincxs is een 4-4-2 spits,rendeerd dan pas optimaal,als hij dan 10 tot 12 doelpunten maakt op dit niveau heeft hij het aardig gedaan.maar absoluut geen meerwaarde in het systeem van nu,vervult die rol niet goed en zal hooguit op die manier 5 doelpunten maken in het seizoen.
saidi blij dat hij weer terug is,is toch nog veel dreigender en beter op de vleugel dan de andere vleugelspitsen.
als otten terugkomt,en een nieuwe aankoop achterin,moet het goed komen,verders een aankoop verrichten als vervanger voor schone,en dan nog een linkerspits,die ook uit de voeten kan in een 4-4-2 systeem,dan hoef je geen 2spelers te halen,de man van 1,8 miljoen is absoluut niet rendabeler dan van beukering,sterker nog in dit systeem zelfs matiger.
het is broodnodig dat je sibum als leider op het middenveld er weer bij hebt.
09-11-2009 08:27 door Pol
Investeren, tegen Udinese speelden Babos, Zomer, El Akchaoui, Sibum, Schöne, Davids en Saidi, dat zijn 7 spelers die nu ook deel uitmaken van de selectie. Daarnaast spelen nu Vleminckx en Goossens ipv Van Beukering en Bouaouzan, is dat een verslechtering? Denk het niet. Alleen verdedigend is Burgzorg & Van Eijden waarschijnlijk minder dan Wisgerhof en Fernandez. Ook in Moskou speelden 7 spelers van de huidige selectie.

Bovendien zeg ik niet dat niemand schuldig is aan de slechte resultaten, geef aan dat ik de precieze achtergrond niet weet.
09-11-2009 08:37 door
Ik zie net in de krant dat El Kabir wéér te vet is! Gatverdamme, wat een vreselijke klungels. Fijn zo`n topsportcultuur bij onze club!
09-11-2009 08:39 door
Pol ik denk dat het vooral komt door de creativiteit die je mist door het wegvallen van Schöne en de leider op het middenveld die je mist door het wegvallen van Sibum. Sibum in de winterstop terug zal al veel schelen. Voor de rest is het misschien handig om maar niet persé dat 4-3-3 systeem te moeten spelen. Het blijkt dit seizoen verre van optimaal te werken waarom dan zo verder? Als iets niet werkt wat je wel zo graag ziet probeer je het meerdere keren, maar na zoveel wedstrijden kunnen we daar toch wel een keer mee stoppen. Ergens moet er toch een keer een knop omgaan met de gedachten: 'dit werkt niet met de spelers die we op dit moment hebben'.
09-11-2009 09:01 door
Pol slaat de spijker op de kop. De lijn in de ploeg ontbreekt totaal. Daarnaast mis ik ingestuurde vrije trappen en corners, waarmee je ook in moeilijke tijden soms makkelijker aan een goal komt. Dat mag van mij best wat creatiever.
09-11-2009 10:00 door
Overigens zou ook ik blij zijn als Sibum weer kan spelen maar vergeet niet dat ook Sibum de laatste wedstrijd van het vorig seizoen een drama was en hopeloos uit vorm. Nog geen pas van 10 meter kan ie geven. Qua strijd zul je hem echter zo ie zo nodig hebben.

Pol: "Investeren, tegen Udinese speelden Babos, Zomer, El Akchaoui, Sibum, Schöne, Davids en Saidi, dat zijn 7 spelers die nu ook deel uitmaken van de selectie. " Ja en de afgelopen weken speelden alleen Babos, Zomer ,El Ak en Davids. Dat zijn er toch maar 4 van de 11!
09-11-2009 10:02 door
idd Pol die 7 maken nog deel uit van de selectie maar helaas 2 van deze7 zijn zwaar geblesseerd en die mis je wel heel erg wat betreft creaviteit(schone) en leiding in het veld(sibum).Maar toen hadden we ook een team wat voor elkaar door het vuur ging maar dat is nu ver te zoeken,neem alleen al El Ak hij denkt alleen aan zichzelf, meent echt een vrije trappen specialist te zijn.laat me niet lachen joh echt dramatisch (geef goossens eens een kans)en die corners jong jonge bij menig lager amateur elftal worden ze beter genomen en zoniet na 2x verkeerd mag je hem niet meer nemen!!En dan het geval Saidi hij heeft ook voor tweespalt gezorgd in het team door zijn werkweigering en zijn belachelijke terugkeer.Indien hij niet zo dom had gedaan en gewoon de vanaf het begin gewoon had meegespeeld hadden we ook al een betere toevoer richting spits gehad.Voor mij mag ie voor altijd oprotten want hij heeft iedereen in de steek gelaten!Het word tijd voor een frisse wind door de club en de rotte appels eruit want sinds Mario besloot om naar feyenoord te gaan zitten we in een neergaande spiraal en die moet worden stopgezet.
09-11-2009 10:02 door
@pol Vleminckx vind ik niet beter dan Beukie en Boua was een vervelend mannetje maar wel dreigender dan Goossens . Verder heb je nu i.t.t. tot vorig seizoen veel minder kwaliteit op de bank zitten.
09-11-2009 10:23 door
@Investeren
Had Sibum toen ook al niet lange tijd last van de blessure die ze nu hopelijk verholpen hebben?
09-11-2009 10:46 door
Dit is één van de beste DTH-artikelen ooit. Hulde aan Pol!!!
09-11-2009 11:05 door
Ik vind helemaal niet dat alle spelers 100% geven. Dat wordt maar steeds aangegeven. Rip geeft aan dat ze er zo hard voor gewerkt hebben. Wat een onzin. Erton loopt voo geen meter. Wat een drama. Elke willekeurige speler uit de hoofdklasse brengt meer dan deze slaperd. Goossens voetbalde alsof hij het koud had. Is geen buitenspeler en is ook geen type waar je de oorlog mee wint. En als onze belgische spits nou eens op gaat houden met zeuren tegen alles en iedereen en gewoon gaat voetballen, maakt hij misschien nog 2 doelpunten dit jaar. Is toch een zeer matige speler. Hij kan een beetje koppen en kan ingooien. Nou dat was het dan ook. In de 16 was van Beukering sterker. Hij is maar zelden balvast inde 16. En daar gaat het bij een spits toch om. Sterker nog hij laat zich veel te veel terug zakken uit de spits. Verder kan je de meeste het idd niet kwalijk nemen. Het niveau is gewoon te laag. Burgzorg is gewoon nu nog niet goed genoeg. van Eijden zal nooit goed genoeg worden. Geen snelheid en zeer slecht in de opbouw. El Ak is niet meer wat het geweest is. Voetabllend nog steeds voldoende, maar niet meer zo gedreven al andere jaren.
En ga zo maar door. Matig niveau is het gewoon. Ik kan op dit moment geen ploeg bedenken buiten RCK dan die minder is dan NEC. Ik denk dat er geen trainer is, die van deze rommel wat kan maken. SChone en Sibum zijn zo belangrijk. En voor een club als nec is het toch schandalig dat er niets achter zit. Het enige dat nec op de bank heeft is potje. Niets ten nadelen van potje hij doet het naar behoren. Maar het is toch droevig dat hij telkens in de spit moet komen om de wedstrijd te redden. Dan is er bij het samenstellen van de selectie iets helemaal mis gegaan. Als Nec niet gaat versterken in de winterstop gaan we de nacomp in.
Oude tijden herleven.
09-11-2009 11:09 door
Even voor de goede: niet alleen dit seizoen is het erg matig, ook in de eerste helft van 2009 hebben we maar 2x gewonnen. Toen Mister NEC (=Peter Wisgerhof) naar Twente ging, viel het al helemaal in elkaar.
NEC heeft gewoon al een paar jaar een te smalle selectie. Het verschil tussen de basis-11 van begin 2009 en de bank toen was al te groot. En dit seizoen is dat hetzelfde, en zelfs slechter, want NEC heeft een basis-10 (Babos, Wellenberg, Vd Eijden, Zomer, El-Ak, Sibum, Schöne, Davids, Saïdi, Vleminkx). Een echte linksvoor ontbreekt dus (ontbrak trouwens ook in de tweede helft van 2008, Schone speelde daar regelmatig, Bobson was de laatste originele linksvoor). Dit "gebrek" wordt gemaskeerd door een reeks aan net-niet-alternatieven: Goossens/Erton/Ten Voorde (waarbij Goossens het goed en zelfs steeds beter begint te doen). De basis-10 is een hecht team, heeft automatismes, steekt goed in elkaar (zie Heerenveen, 4-1, en eigenlijk ook Feyenoord-uit), MAARRRR... zodra 1 van die 10 wegvalt, is het chaos en is het kwaliteitsverschil enorm. Tel daarbij het geldgebrek en het feit dat er vanaf de 3e wedstrijd steeds minimaal 2 van de 10 zijn weggevallen en je hebt een verklaring voor deze serie. Als Lasse en Bas terugkomen, gaat het alweer een stuk beter. Maar 1 a 2 echte versterkingen is geen overbodige luxe! Sowieso omdat een basis-10 altijd verliest van een willekeurig elftal...
09-11-2009 11:13 door
@jansen1980: ik heb het vertrek van Van Beukering niet helemaal begrepen, vooral niet omdat Tshibamba vlak daarvoor ook al werd verhuurd.
Als d'n Björn geblesseerd raakt (en die krijgt regelmatig een beuk) dan zijn we helemaal machteloos in de voorhoede.
09-11-2009 11:20 door
Ik ben het in grote lijnen wel eens met Pol. Er moeten mij wel een paar dingen van het hart. Dat er de wil van de spelers er zou zijn vraag ik met af. Als je al niet het veld inkomt met de goede instelling dan gaat dat al zowieso mis. Dan vind ik ook dat NEC met het verkeerde systeem het veld inkomt. NEC heeft geen ploeg om 4-3-3 te spelen. We moeten 4-4-2 gaan spelen. Voor een 4-3-3 systeem hebben wij de spelers niet voor!! Ook een voorbeeld is het terugverdedigen. Er zal nooit iemand de man met de bal aanvallen, men loopt alleen maar terug. Ook bij corners van de tegenstander zal er nooit iemand verder dan het eigen strafschopgebied gaan staan zodat alle zogenaamde tweede ballen altijd voor de tegenstander zijn. Hier ligt volgens mij een taak van de trainersstaf. Ik ga al bijna 30 jaar naar NEC met veel plezier. Ik heb hoogtepunten meegemaakt, maar zeker ook dieptepunten. Ik heb altijd het gevoel gehad bij dieptepunten het zal wel weer goed komen. Alleen deze keer heb ik er geen goed gevoel over. Als er niet snel iets gebeurt tenminste. Iets voor een psycholoog???
09-11-2009 11:59 door
@Toetenman
Dat komt doordat Van Beukering wist dat hij niet zou spelen en daarom graag weg wilde. Tja een ongemotiveerde speler in je selectie werkt ook niet. Die zou dan binnen de kortste keren het probleem van El Kabir hebben.
09-11-2009 12:22 door
@ Robbert. Je hebt gelijk dat van beukering dit zelf wilde. Maar dit was al duidelijk voor Tsibamba weg moest. En als je die dan toch weg laat gaan zorg je dat je vervangers hebt? Nu is het toch zielig dat een club als NEC telkes met Potje moet komen. Achterin gaat het slecht hup Potje erin. Middenveld is te zwak Potje erin. We staan achter Potje in de spits. Ik vind het diep triest. Het erge is dat hij nog telkens een aanwinst in de ploeg is ook als hij invalt. 2 spiten is de enige oplossing. Echt dat geforceerde 4-3-3 slaat nergens op. Komt werkelijk nooit een voorzet voor de goal. DAn maar meer op de counter voetballen. Want voorlopig is het degradatie voetbal. Dus nu eerst punten pakken.
09-11-2009 14:18 door
@jansen1980
Ik zei het zaterdag ook dat het triest is dat we nu Potje steeds als stormram moeten gebruiken. Ik vind dat ook zielig naar jongens als Ten Voorde toe.
En Tshibamba heeft het voor zichzelf verprutst. Daar kun je dus niemand voor verantwoordelijk houden behalve hij zelf.
09-11-2009 16:40 door
helemaal eens met je analyse Pol.
Sjaal gaat goed komen....!
09-11-2009 19:54 door
idd. alles komt goed!!Sjaal
09-11-2009 21:21 door
De inzet van de spelers is 100 %, maar bij tijden heel dom gespeeld, andere keren weer te angstig en soms is het ook nog een gebrek aan automatismen en ervaring. Het harde werken gaat vaak ten koste van de secuurheid.
10-11-2009 06:20 door
Mwah, ik vraag me toch sterk af of het in de groep en tussen al die individuele oren wel goed zit.
Een trainer, dat is 1.
We hebben kwaliteit ingeleverd, dat is 2.
Op rechtsachter uiteraard, maar Mitchell is talentvol en was in het drama afgelopen zaterdag goed. Centraal is het minder sterk, maar dit trekt recht als Marc terugkomt. Yous moet eens ff bij zichzelf te rade gaan. John is talentvol, creatief, linksmidden, terwijl ook Lorenzo hier goed uit de voeten kan. Bas in goede doen, met de punt naar achter, als defensieve controleur. Erton mag scherper gaan spelen, voorlopig kort achter die stier. Saïdi liet zien dat ie iets moet en wil goed maken. Lasse komt natuurlijk terug in de basis.
Er zit inderdaad te weinig lijn in, waardoor het team vertwijfeld rondloopt te dolen op het veld. Verdedigend staat het niet goed. Vanuit het middenveld is de aansluiting naar Björn niet snel en diep genoeg. Hij miste trefzekerheid tegen RKC, maar is sterk aan de bal en heeft vrijwel altijd een goede voortzetting. MAAR als de opkomende mannen nog ergens rond de middenlijn komen aansjokken en Björn die bal moet vasthouden of net over het midden aanleveren, dan kun je de ruimte die de tegenstander laat ontstaan niet benutten. En dan kunnen we nog lang wachten op goals.
Dat Tshibamba en Jhon er niet meer zijn is een feit. Dat Saïdi heeft lopen klooien idem. Het is nu tijd om vooruit te kijken.
De investeerders moeten maar eens concreet worden. Als ze tot daden komen, hebben ze zich niet met de technische staf te bemoeien. PUNT.
Was een paar dagen in een dip na RKC, maar het komt goed, zoals Che Mario zei. Probeer op die supportersavond gewoon constructief mee te denken en de emotie in de hand te houden.
En inderdaad, dat ze werken voor hun geld.

Hulde, trouwens voor de sfeeractie met het spandoek 'Welkom in de bloedkuul' en de fakkels Praise





"Een degradatie van NEC te voorspellen is?"
Top  |  Home  |  Contact  |  Copyright  |  NEC Nijmegen