Welkom op De Trouwe Honden | Inloggen | Registreren Online | Gebruikers: 0 | Gasten: 17
Column Mark: Doorpakken
woe. 24 maart 2010 

Afgelopen vrijdag werd een voor NEC toch best cruciale pot afgewerkt in Heerenveen. Beide ploegen kijken meer naar beneden dan naar boven en, met het zware programma dat NEC nog rest, was Heerenveen een van de laatste strohalmen om jezelf alsnog veilig te trekken. Iedereen kon voor deze belangrijke wedstrijd eindelijk weer eens met eigen vervoer afreizen om het team te steunen in deze moeilijke periode. Slechts een kleine 130 supporters namen de moeite.

Een dag later stond er een paar honderd kilometer verderop een ander bijna-degradatieduel op het programma, een treetje lager bovendien: Sheffield Wednesday speelde in eigen huis tegen Derby County, in de onderste regionen van de Engelse eerste divisie. Ook hier was er vrij vervoer voor de Derby fans, in Engeland is dat immers de gewoonste zaak van de wereld. Vertel een Engelse voetbalfan over clubcards, ID’s en verplichte combi’s en hij kijkt je aan of hij het in Cardiff hoort donderen. De toeschouwers werden deze wedstrijd overigens bepaald niet verwend. Het werd een bloedeloze 0-0, met een spelniveau waarvan een groepje Trouwe Honden op de Hillsborough Kop tot de conclusie kwam dat NEC voetballend doorgaans toch een stuk aardiger voor de dag komt. In het uitvak zaten desalniettemin ruim 6.000 Derby supporters. Dat geeft toch te denken.

Na vijf winstpartijen na de winterstop nu dus vijf verliespartijen voor ons NEC. Waar we heel eventjes zelfs voorzichtig mochten dromen van een play-off plek, daar staan we ineens weer op vier schamele punten boven de degradatiezone. 2008 lijkt verder weg dan ooit en het gemopper en genuil is niet van de lucht. Toch zal een objectieve buitenstaander waarschijnlijk concluderen dat NEC gewoon staat waar ze ‘horen’ te staan, ergens tussen plaats 10 en 15. Op basis van de begroting, de bezoekersaantallen, de regionale uitstraling en de kwaliteit in de selectie zit er gewoon niet veel meer in. De vreemde eend in de bijt is juist het jubeljaar 2008, niet het seizoen 2009-2010. Sinds we in 1994 terugkeerden op het hoogste niveau hebben we onszelf aan het eind van de rit teruggevonden op twee 17e plekken, twee 15e, een 14e, een 13e, een 12e, twee 11e, twee 10e, een 9e, twee 8e en warempel een 5e plek. Dat is gemiddeld over 15 jaar een 12e eindnotering. We staan nu 13e, met 4 punten van plek 10 en 4 punten van plek 16 af. Een ‘normaal’ jaar dus. Wat nederigheid is wellicht gepast.

Waar de schoen dezer dagen wringt in Nijmegen is, zoals al veel vaker gezegd, het verwachtingspatroon dat is gewekt na 2008. Een van de meest gehoorde irritaties is dat NEC als organisatie heeft gefaald om meer rendement te halen uit de successen van dat jaar. Gemakshalve wordt er dan vaak vergeten dat NEC op dat moment al te kampen had met een flinke schuldenlast uit het verleden en dat het beoogde ‘doorpak’-jaar 2009 het jaar van de omvallende banken en de economische malaise werd. Ook transfersommen en spelersverkopen in heel Europa kelderden drastisch in vergelijking met de voorgaande jaren. Niet het meest ideale moment om sportief succes te verzilveren.

Hoe realistisch is dat ‘doorpakken’ eigenlijk voor een club als NEC? Voor veel clubs in het betaalde voetbal is een succesjaar voornamelijk een adempauze, een pleister op een sijpelende wonde van magere jaren. Wij wijzen maar al te graag naar FC Twente als voorbeeld van doorpakken, maar vergeten voor het gemak even Roda JC (2e in 1995), Willem II (2e in 1998), of NAC (3e in 2008). Die hebben ook allemaal niet doorgepakt. In hoeverre is hier sprake van falend beleid en in hoeverre is dit de harde realiteit? Structureel succes van een club staat en valt met de grootte van de achterban en de hiermee samenhangende sponsor-inkomsten, niet met sporadisch succes.

Natuurlijk, verwijten zijn er altijd te maken. Je kunt zeggen dat NEC verzuimd heeft om tijdig een eigen identiteit te ontwikkelen. NEC was Been, en zodra Been wegging waren we weer het lelijke eendje van de Eredivisie. Er is geen eigen gezicht, geen identificatie met de club. Juist toen het goed ging had je daar als organisatie spijkers met koppen moeten slaan. Niet alleen trekt een duidelijk imago nieuwe fans, ook sponsors willen graag weten waarmee ze zich verbinden. Wordt hun naam synoniem met onverzettelijkheid, degelijkheid, of stijl, denkt de consument aan klasse of juist aan toegankelijkheid? ‘Wij staan voor NEC’, heel mooi, maar we weten nog altijd niet wat NEC eigenlijk is. Een volksclub, leuke term, maar wat betekent dat? Hebben supporters een bepalende stem in het beleid? Niet echt. Steunt NEC haar fans in de strijd tegen de immer oprukkende buscombi’s of telkens veranderende wedstrijd-datums of tijden? Dacht het niet. Worden zaken als clubkleuren, logo’s en shirt-ontwerp aan bepaalde maatstaven getoetst en in ere gehouden? Ik herinner me nog een geelblauw Jiba-logo en drie totaal verschillende NEC-emblemen in twee jaar tijd. Wordt de Goffert-bezoeker als voetbalklant of als bajesklant behandeld? Een bourgondische inslag? Ach, het bier is terug, vooruit. Maar volksclub? We zijn de oudste arbeidersclub van het betaald voetbal in Nederland, uit een tijd dat voetbal nog vooral een elite-sport was. Daar mogen, nee, moeten we toch trots op zijn?

De club heeft ook verzuimd om duidelijke beleidskeuzes te maken. Dat zijn zaken als: ga je vol voor de eigen jeugd, kies je voor scouting in de regio, of stem je het aankoopbeleid af op investeerders? Zet een aansprekende trainer voor de groep waar spelers voor naar je club willen komen (dus geen Adries, Dwights of Alfonsen). Kies je voor een spelconcept, koop daar dan ook de juiste spelers voor. En haal een boegbeeld als voorzitter die meteen duidelijk naar buiten toe communiceert waar de club voor staat en, nog belangrijker, die de werknemers achter de schermen (de technisch directeur, commerciële zaken, financiën, etcetera) in de luwte houdt waar ze horen en waar ze gewoon hun werk kunnen doen zonder te hoeven pappen en nathouden. Dus geen belangengroepje hier, Raad van Commissarissen daar, STAK, OSRN of weet ik veel wat nog meer, en vervolgens interne beleidsmedewerkers als Aalbers en Swart naar voren duwen die als kop van jut mogen fungeren.

Allemaal gerechtvaardigde verwijten, maar we moeten het ook niet groter maken dan het is. Nijmegen is een relatief grote stad, maar het achterland is nu eenmaal beperkt. Aan de overkant van de Waal snoept de vuilnisbelt potentiële klanten weg, ten oosten doemt al snel de grens op en aan de zuidkant zetelt meervoudig landskampioen PSV. Ook is het aantal grote bedrijven met een hoofdkantoor in de regio uitermate beperkt. Voor ons geen Univé, Grolsch, of Arke. Een sportieve uitschieter naar boven is daarom bijna per definitie een lapmiddel voor bestaande gaten en de buffer voor de onvermijdelijke uitschieter naar beneden, in plaats van de gedroomde springplank naar hogere oorden. In de kern komt het toch hierop aan: zolang wij bij bepalende wedstrijden als Heerenveen uit in deze fase van de competitie met moeite een goede 100 man kunnen optrommelen om de club te steunen, zijn doelstellingen als een structurele plek in de subtop of zelfs de middenmoot niet meer dan luchtkastelen.


Mark

 
 Uw reactie:

U moet inloggen om een reactie te plaatsen.

 Reacties op dit bericht:

24-03-2010 09:45 door
Zo is het maar net. Ik weet alleen niet of NEC zo makkelijk een type uitstraling-Been kon terughalen. De spoeling aan charismatische coaches is erg dun en de bereidheid van hen om naar NEC te komen gering.
24-03-2010 09:53 door
Ik lees enige irritatie over het feit dat er maar 130 uit supporters mee waren naar Heerenveen. 10 jaar geleden toen het voetbal nog veel slechter was zaten we met een vol uitvak. Zelfs het stoffelke zat met minimaal 100 man aan stadionverboden vol die niet eens de wedstrijd konden bekijken. Ik geef hiermee aan dat het voetbal nooit bepalend is geweest voor het aantal uit supporters. Uitsupporters wordt gevormd door een gevoel een "groepsgevoel" eenheid en trots zijn op wie we zijn en dat in andere steden willen laten zien. Vele jongens van vroeger waaronder ik kunnen zich niet meer vinden in het beleid van de club, de uitstraling, onderlinge band en het team spreken vele niet meer aan. Het bestuur heeft verwachtingen gecreerd door 2,4 miljoen uit te geven aan 2 spitsen. Daarmee creeer je verwachtingen, maar NEC heeft gegokt en verloren. NEC had gehoopt resultaten te kunnen kopen door betere spelers te kopen en daarmee extra publiek te trekken. Momenteel heeft NEC een nietszeggende uitstraling een team waar bijna iedereen zich aan irriteerd en een bestuur waar iedereen van walgt. NEC heeft het dus geheel aan zich zelf te danken.
24-03-2010 09:53 door
Ik kan me een heel eind vinden in deze column edoch, Mark gaat aan een ding voorbij. NEC heeft sinds enkele jaren wel een een kleine groep zeer rijke sponsoren en dat is niet alleen Boekhoorn kan ik je verzekeren.Cruciaal blijft de vraag waarom deze mensen het afgelopen jaar niet veel gedaan hebben,deze mensen waren veratwoordelijk voor Niedzielan,barretto olsson etc. Je maakt mij niet wijs dat deze groep spelers als van eijden en wellenberg gekocht hebben? we hebben met zijn allen " gelachen" om de "lage" transferwaarde van olsson en vadocsz maar neem van mij aan dat er in de huidige selectie niemand loopt die hetzelfde gaat opbrengen.En dat kan ik niet anders typeren als slecht aankoopbeleid,investeerders willen een goed verhaal en zijn bereidt daarvoor de knip te trekken maar het moet wel iets opleveren natuurlijk. Er zit op technisch gebied helemaal geen visie achter en daar betaal je nu de prijs voor.
24-03-2010 10:01 door
Op beleidsniveau is er wel doorgepakt. Denk aan het nieuwe stadion, een goede jeugdopleiding en een grote groep trouwe sponsors. Op voetbal-niveau is er niet goed doorgepakt.
- Wisgerhof => vd Eijden (het beste alternatief op het moment van kopen, helaas nu vormcrisis).
- Olsson => Zomer (minder, maar zeer degelijk en betrouwbaar)
- Vadocz => Radomski (aderlating, helaas geen perspectief)
- Lens => Saidi (aderlating, maar toch acceptabel)
- Bobson / Bouaouzan => geen vervanger ?!
- v Beukering => Vleminkx (verbetering, mits tactisch concept klopt)
- Holman => Schöne (blijkt zelfs verbetering, maar nu geblesseerd)
- Dani F => Wellenberg (mindere, maar betrouwbare vervanging)
- El Ak => Nuytink (nu minder, maar gaat goedkomen, heeft tijd nodig)
- Er zijn een paar juweeltjes gehaald: Goossens, Erton, Ten Voorde die echt tijd de moeten krijgen.
De grootste misser is echter gemaakt met de vervanging van Been. Dwight was geen gelukkige keuze. Toen hij wegging had het bestuur VISIE moeten tonen, een tussenpaus (Everse!) moeten nemen en zich moeten bezinnen op 2010-2011 en alles in het werk moeten stellen voor een aansprekende trainer. Nu zitten we met 2 jaar angsthazen-beton-voetbal.
Verder mis ik inderdaad een voorzitter en club-icoon ineen, die NEC op de kaart weet te zetten. Van bijv. Johan Derksen moet je het niet hebben.
24-03-2010 10:03 door
@hilversum; wat betreft die spitsen,ik denk dat erton door hem al zo snel in te zetten geen kans heeft gekregen zich rustig te ontwikkelen.Dan onze belg; iemand op deze site zei enkele dagen geleden dat hij het prima doet want hij heeft 1/3 van de goals gemaakt,wat een onzin! Iemand waarvoor je 1,8 mln betaalt hoort er gewoon in een seizoen minimaal 15 in te schieten,dan sta je in de top 10 van topscoorders aan het einde van de rit. maar wat me echt zorgen baart is de stilstand van Ten Voorde,deze jongen moet je rustig brengen maar zelfs in Jong Nec bakt hij er weinig van,heel vreemd want dit vond ik nu wel een goede aankoop voor de toekomst maar hij heeft een dramatisch seizoen achter de rug. Hoe kan dit nu weer verklaard worden?
24-03-2010 10:45 door
@zure pruum: de sponsors wachten op het nieuwe stadion. Als dat klaar is, gaat NEC financieel sowieso uit zichzelf een flinke sprong maken en de sponsors zullen deze sprong tot nog grotere hoogte gaan stuwen. Moet NEC zich wel handhaven in de eredivisie Wink
24-03-2010 11:02 door
eigenlijk had nec gewoon Ron jans of gert jan verbeek moeten halen. maar ik ben er van over tuigd dat nec het wel gaat halenSjaal
24-03-2010 11:02 door
Ik denk dat dat je een stuk hebt geschreven met veel realiteitswaarde Mark.
NEC is een prachtclub en zit diep in mijn hart, maar landelijk gezien is en blijft NEC een club die er niet echt toe doet. Het jaar 2008 was een uitzondering en had iedereen het over NEC. Dat was prachtig en ik glom van trots. Nu ben ook ik teleurgesteld in de resultaten. Maar wat me vooral pijn doet is het gebrek aan lijn in het spel en vaak ook beleving. We hebben misgekleund met het aantrekken van Vloet. Dat is zo en daar kunnen we niet omheem. We hebben echter niet voldoende uitstraling en middelen om een andere trainer aan te trekken. Niemand wilde. Zegt ook weer wat.

Wat echt een probleem is en dat geef jij ook aan is dat we geen boegbeeld hebben. In de tijd van Van Delft (nu niet allemaal gelijk weer beginnen te schelden) was hij het, later Been. Wie volgt?

Ik zie het allemaal nog niet gebeuren. Lange termijn beleid kan pas worden gemaakt als het stadion er komt. Dan krijgen we misschien iets meer (financiële) ruimte. Tot dan is het gewoon overleven.
24-03-2010 12:03 door
Zoals Hilversum Fc al uitlegt, het feit dat er zo weinig supporters mee waren naar heereveen heeft een veel diepere oorzaak. en niet slechts de resultaten. Veel mensen waaronder ikzelf hebben nec sinds het nieuwe stadion er kwam zien verranderen, zo ook de sfeer en de supporters. Ik durf zelfs te claimen dat de imago van nec gemiddeld in de laatste 10 jaar ,buiten de stadionbezoekers, is afgenomen. Tot we nog het grijze muisje waren identificeerde veel meer mensen zich met onze club. Er was nog het "wij" gevoel, er waren geen verwachtingen , alleen trots. Nu zijn er alleen maar verwachtingen wat teleurstelling als gevolg heeft .N.E.C staat nu inderdaad waar het hoort te staan en altijd gestaan heeft. Uitschieters zoals 2008 zijn daarom alleen maar mooier. De dag dat de ajax verwennerij bij ons de kop op steekt is de dag dat ik geen voet meer in het uitvak zet.
24-03-2010 12:11 door
Of je aan het aantal supporters dat op een vrijdagavond laat op 2 uur reizen naar een uitwedstrijd gaat kan meten hoe populair een club is, betwijffel ik. Niet iedereen die NEC een heel warm hart toedraagt wil of kan dat laten blijken door in het uitvak te gaan zitten. Ook al is het een cruciale wedstrijd en ook al mag je met eigen vervoer reizen. Eredivisie life is wat mij betreft een redelijk alternatief. Minder sfeervol, maar wel zo makkelijk.

Verder ben ik het eens mert de analyse van Mark. NEC kan alleen boven de middelmaat uitstijgen als ze een spraakmakende trainer, directeur of zelfs een voetballer is, waaraan de rest zich kan optrekken. Dat is ook direct de charme van NEC: er is niet zo heel veel voor nodig om de middelmaat te ontstijgen. Het succes is er dan wel, maar van korte duur. Er komt heus wel weer een bovengemiddeld spraakmakende directeur, trainer of voetballer in Nijmegen. Dan gebeurt er weer een jaartje wat, waarna alles weer verkocht wordt tegen gelimiteerde transfersommen.
24-03-2010 14:19 door Pol
Ik lees hier wel heel veel excuses van mensen die er niet bij konden zijn in Heerenveen. Het ligt allemaal aan het beleid schijnbaar, maar door niet te gaan geef je juist aan dat het beleid en de club je nauwelijks interesseren. Er is tegenwoordig een hele groep die meer tijd nemen om te reageren op internet dan gewoon ouderwets hun team te volgen.
24-03-2010 14:28 door
Ik geef toe dat NEC nu staat waar het zou horen te staan en dat we niet zo mogen klagen. Maar we zijn in de maanden voor het seizoen en ook de eerste maanden van het seizoen natuurlijk wel lekker gemaakt met allerlij beloftes:
-NEC zou structureel gaan meedingen voor een plek in het linkerrijtje.
-De spelers die weggingen zouden vervangen worden voor betere spelers.
-Geen huurspelers meer.
-Een superspits die er minimaal 15 in zou gaan schieten.

Wat gebeurde er:
-Als er al vervangers gehaald werden voor vertrokken spelers dan waren het echt geen sterkere vervangers.
-We hebben van Beukering gratis terug gegeven aan de Graafschap (volgens mij zelfs met geld toe want we moesten er vanaf) en hebben een dure Belg gekocht die qua nivo en spelstijl echt niet beter is als van Beukering.
-Gebrek aan communicatie tussen speler en staf leide er toe dat Saidi dacht te mogen vertrekken.
-El Ak kreeg een dik contract maar speelde als een krant toen ie niet naar Feijenoord mocht dus werd hij te duur voor wat hij presteerde.
-Ondertussen is de eens zo geroemde achterhoede gevuld met 4e keus Tukkers. (Dat Twente Wisgerhof voor een fooitje kon halen is natuurlijk een lachertje, zeker nadat ze flink gecashed hadden voor Wielaart)
-We blijven vasthouden aan het 4-3-3 systeem terwijl we geen een buitenspeler hebben en onze middenvelders te zwak zijn om het met 3 man te redden.
-De eerste huurspeler staat alweer in de basis.
24-03-2010 14:48 door
De voorbeelden die worden gebruikt om zijn argument, 'doorpakken lukt bijna niemand', te ondersteunen cq bewijzen kloppen eenvoudigweg niet.

NAC speelt de laatste jaren stabiel in het linkerrijtje (dat die zich niet in de top 2 handhaven begrijp ik ook wel), Roda heeft ook heel lang stabiel in het linkerrijtje gestaan (en lijkt na het vetrek van Hendriks de weg omhoog weer te hebben gevonden). Willem II hetzelfde verhaal , hebben ook lang stabiel in subtop/linkerijtje gestaan.

Dus allemaal clubs die op een gegeven moment in de subtop/linkerrijtje eindigen en zich daar jarenlang handhaven. Dat precies wat NEC wil maar niet kan. De financiele crisis als excuus gebruiken is ook een zwak argument. Iedereen heeft namelijk met die crisis te maken, dus per saldo veranderd er helemaal niets.

Wil NEC echt omhoog dat moet de tijd van excuses zoeken, goedpraten en handjes boven het hoofd houden afgelopen zijn. Deze column is daar ook weer een exponent van.
24-03-2010 14:51 door
Dat de schrijver in zijn laatste regel nog even de schuld van de malaise in schoenen van supporters schuift is overigens echt ongehoord en schandalig.
24-03-2010 14:56 door
Mark, we kunnen wel roepen we staan(nog) waar we horen te staan, qua begroting, uitstraling etc, maar dat neemt allemaal niet weg, dat we als NEC ambitie moeten hebben om hoger op te willen om niet ieder
jaar voor de kat z n viool mee doen, omdat we maar qua begroting toch niet beter kunnen/moeten.
Dat is geen excuus. Maar als er bij ons een stel bobo's rond blijven lopen die van alles beloven en willen en niet waar (kunnen)maken, kunnen we idd ook niks verwachten. Maar het is wel in en in triest. En als je ieder jaar meedoet voor plek 13-18, komt er ook nooit een groter stadion, sterker op den duur komt dan misschien nog alleen het bestuur en wat eche die hards en gaan de overige supporters voor beter en mooier voetbal ergens anders heen. Ik wil dus zeggen, we moeten wel de ambitie hebben hoger te willen, anders worden straks ook door een W2, Ado, Sparta, en misschien wel Volendam, Go Ahead, Cambuur etc.
voorbijgelopen !
24-03-2010 15:28 door
Zal ik dan ook maar even een reden aanvoeren waarom niet naar heerenveen te gaan, geldgebrek? 10 euro per 4 wedstrijden (waarvan 2 uit) of 20 euro voor 1 uitwedstrijd. Voor velen is de keus dan snel gemaakt. Ik ben helaas sinds, vitesse uit (behalve ajax voor de beker) geloof ik niet meer mee geweest. Puur vanwege het geld, zou erg graag weer meegaan ondanks de teleurstellende resultaten. Heracles uit, te kort dag dus geen geld; ado uit doordeweeks, zit vanwege school in amersfoort dus haal ik niet met treinen; vvv uit ben ik een weekend weg. Misschien hoop ik stiekem wel op nacompetitie, kan ik toch nog uitwedstrijdje meepikken:D

Maargoed ff iets meer on topic. Ik vind ook wel dat hilversum fc wel een punt heeft met de hoge verwachtingen. Die jonge jongens moeten nog wennen vooruit, maar iemand als vleminckx verwacht je toch van dat ie er gewoon staat. Ik heb hem lange tijd de hand boven het hoofd gehouden, vanwege zijn scorend gebrek nog steeds, maar dat gedrag van hem begint zó op mijn zenuwen te werken. En daar betaal je dan toch 1,8 mljn voorConfused
24-03-2010 15:53 door
Met een beetje goede wil is het achterland van NEC best groot: de lijn Elst-Tiel-Oss-Boxmeer-Kleef mag toch wel tot de achtertuin van Nijmegen gerekend worden. Maar goed, het gaat er om dat NEC in theorie kan rekenen op 20 tot 25000 man in een stadion. En deze achterban moet NEC zo snel mogelijk benutten! Deze - toch wel torenhoge (ahum) - ambitie bestaat al een tijdje, ironisch genoeg 1 jaar nadat de Oude Grote Goffert tegen de vlakte ging. Het nieuwe oude stadion moet er iig zo snel mogelijk komen en dan doet NEC weer echt mee: meer toeschouwers, maar vooral meer sponsoren.
Tot die tijd: Unlimited Nuilen en Billen Kniijpen in het Oneindige, dwz meedoen in de marge (plek 10 t/m 17), dwz. de Wellenbergs en de Vloets zullen het moeten doen, dwz. Eredivise-Live is best OK, dwz de tijd staat stil in Nijmegen. Gelukkig geldt dit voor meer clubs, maar die hebben 1 én 5 jaar geleden geen europees voetbal gespeeld. En met die gedachte moeten wij als supporter kunnen leven? Auw.
24-03-2010 17:32 door
Tja de miljoenen die gaan binnenstromen met het nieuwe stadion.....moet het eerst nog maar eens zien. Bovendien als je miljoenen te besteden hebt wil niet zeggen dat het automatisch beter gaat. NEC heeft aan (de drie duurste transfers) Baretto, Niedzielan en Vlemmincx ongeveer 3.5 miljoen uitgegeven. Ze hebben een paar ton voor Baretto gevangen en that'it, ook op Vlemmincx gaan ze geen winst maken.

Ik wil alleen maar zeggen, het probleem zit veel dieper.
25-03-2010 07:57 door
@ pol, je kan wel als een stel kudde dieren achter iedereen aan lopen maar je moet je toch met iets kunnen verbinden. NEC zit in mijn hart heel diep zelfs, maar dan heb je het alleen over de 3 letters. Het logo, shirt, spelers en bestuur daar heb ik helemaal niets meer mee. Van mij mag NEC elk jaar spelen tegen degradatie maar dan ook geen onzin bedragen meer betalen voor spelers die dit absoluut niet waard zijn. Ga dan lekker met jongens uit de eigen jeugd aan de gang en zie waar het schip strand. Als je de kwaliteit niet op het veld hebt kun je moeililjk iets eisen als je spitsen van respectievelijk 1,8 miljoen en 750.000 euro op het veld ziet rennen dan heb je wat te eisen......als je dan elke week weer teleurgesteld wordt en ziet dat het geld weer in een bodemloze put is gegooid dan wekt dat grote irritatie bij mij. Als je een Heubach huurt die alleen maar geblesseerd is en je weet dat je een Nuytink uit de eigen jeugd heb......dan snap ik het beleid niet. Als je van der Eijden haalt maar vervolgens Pothuizen van 38 jaar je beste man is weekelijks dan heb je je werk niet goed gedaan! Zo kan ik nog wel even doorgaan......geen geld wordt er altijd geroepen maar het geld is er wel....maar wordt structureel al jaren in de vuilnisbak gegooid. Ik zie gewoon ons club naar de kloten geholpen worden door mensen die niet afgerekend worden op hun prestaties binnen de club.
25-03-2010 08:56 door Pol
Oh, dus de supporters die wel gaan zijn de kuddedieren en degenen die thuis achter hun computer continu lopen te klagen, dat zijn de echte?
25-03-2010 09:31 door
Zeg ik dat dan.....?? Geef alleen de reden op dat niet iedereen blind de club volgt, onder welke voorwaarde dan ook. Er zullen altijd supporters zijn die naar uitwedstrijden gaan onder welke omstandigheden dan ook....er zijn er ook heel veel die niet gaan....dit zijn niet per definitie net supporters....Dit punt is een beetje wat ik proef bij jou....dat je het de mensen nogal kwalijk neemt dat ze niet meer gaan.....
25-03-2010 09:33 door Bleum
Toen NEC begin jaren 90 tegen degradatie speelde en soms zelfs eruit knikkerde, was het voetbaltechnisch gezien allemaal nog slechter, was de TD een echte koekebakker die jarenlang uitgekotst is en werden er aankopen gedaan waar je nu nog een nachtmerrie van krijgt. Het was een bodemloze put en als er 2000 man op de tribune zaten was het al top. En ondanks dat het allemaal nog slechter was dan nu, waren er bij uitwedstrijden net zoveel man als nu tegen heerenveen.

Supporters verkiezen eredivisielive boven live eredivisie. Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat alle beperkende maatregelen dodelijk zijn voor het bezoek bij uitwedstrijden. Maar als er dan eigen vervoer is en je zonder poespas gewoon naar een uitwedstrijd kunt gaan, dan zou het niks uit moeten maken. Dan moet je met minimaal 400 man naar Heerenveen gaan. Als je excuus het falende beleid is, dan kun je altijd wel thuis blijven, ook thuis.
25-03-2010 10:48 door
Bleum, herinner mij dan even aan een aantal aankopen die 1,8 miljoen hebben gekost in die tijd?
25-03-2010 10:56 door
Ik weet het eigenlijk nog sterker te maken.....hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik weet waarom ik vroeger overal naar toe ging. Wij waren met een hele groep vrienden, waren een hele dag van huis en gingen stappen in de stad waar NEC speelde.....we keken dan lekker naar een drama pot maar wij waren trots op ons NEC!!

Ik ken geen spelers die wij destijds hebben aangetrokken die 1,8 miljoen hebben kost....tuurlijk waren er toen miskopen maar ieder seizoen gingen we voor lijfsbehoud en had je verder geen verwachtingen. Nu worden er aankoop plannen gemaakt, profielschetsen en investeringsclubjes.......met als resultaat dat er nu ieder seizoen miljoenen aankopen worden gedaan die stuk voor stuk floppen......

Die vrienden waar we toen mee gingen gaan niet meer en het NEC van nu lijkt behalve de prestaties in niets meer op die van 10 a 15 jaar geleden...... Dat beeld heeft NEC zelf gecreerd.
25-03-2010 12:14 door
Wat romantisch! Tijden zijn veranderd en vriendengroepen blijkbaar ook.
De meeste mensen hebben minder geld, minder tijd etc plus de veiligheid is niet te garanderen (als supporter ben je net opgejaagd wild met die bussen in cordons en al die ME eromheen). En dus hebben we geen zin meer of kunnen we niet eens naar een uit-wedstrijd.
In de tussentijd is NEC gewoonweg professioneler en da's maar goed ook, want anders had de club niet meer bestaan!
Enne... als NEC thuis verliest van RKC ben ik even niet zo trots op mijn cluppie.
En: zonder het Bosman-arrest moest je e-l-k-e speler kopen dus vroeger was niet altijd alles goedkoper.
Maar goed, ik waardeer de romantiek. Idee: vraag SkyRadio of ze Jan Veen willen inhuren om een paar van bovenstaande zoetsappige stukjes voor te lezen, óf dit:
Vroeger was alles beter, maar speelde NEC voor geen meter,
Nu bepalen dure aankopen het beleid, van mijn seizoenkaart heb ik daarom nu al spijt,
Maar NEC blijft in mijn leven, ook al lijkt commercie het allerhoogste streven.
Ach, was alles maar naar het idee van Hilversum FC, in de fanshop ligt voor dit soort nostalgie een
fijne DVD.
(€6,99 voor niet-clubkaarthouders, voor €5,99 voor seizoenskaarthouders, rechten voorbehouden)
25-03-2010 12:42 door
uitstekend weergegeven
25-03-2010 12:54 door
mooi geschreven Toetenman!

Aan het verleden hebben we niets want ook toen liepen hele goede spelers voor weinig tot geen geld weg uit de Goffert. Denk eens aan Frans Tijssen, Jan Peters, Edo Ophof, Eus Marijnissen, Kees van Wonderen, Chris van Weerden. Dat is dus niets nieuws.

We kunnen pas een grote(re) club worden als de begroting structureel substantieel omhoog kan. Dat is met ons achterland en met de aanwezige (of eigenlijk afwezige) grote bedrijven een utopie, zeker zonder nieuw stadion. Een rijke suikeroom kan helpen maar geeft ook risico's, maar daar is hier eerder al heel veel over gezegd.

Kortom: accepteren waar we nu staan. Niet al te best voetbal accepteren als ze hun stinkende best doen. Niet accepteren dat er niet gewerkt wordt in het veld. En verder gewoon hopen op weer eens een jaar als 2008.

Zondag winnen. Dan staan de gezichten weer eens op lachen en luiden we met een gulle lach Mario het stadion uit.
25-03-2010 13:57 door Bleum
@ Hilversum: Ga je nu je hele verhaal ophangen over het beleid op basis van 1 dure aankoop? En 1,8 miljoen nu is net zoveel als 4 ton vroeger als je het vergelijkt met de begroting toen. Zie het dus wel in het juiste perspectief. Had die jongen er 20 inliggen nu dan was het een topaankoop geweest en had een topper nu eenmaal z'n prijs. Soms pakt iets goed uit, soms slecht. Maar in de basis is het echt niet veel dramatischer dan toen.

@ Toetenman: Opgejaagd wild bij uitwedstrijden is inderdaad een kwalijke zaak. Daarom is het des te vreemder dat bij wedstrijden die vrij te bezoeken zijn, die ook veilig te bezoeken zijn en ook nog eens extreem belangrijk zijn, namelijk tegen een directe concurrent slechts 130 uitbezoekers zijn. Bij combi's begrijpelijk, maar nu niet.
25-03-2010 16:09 door
1 dure aankoop? Eron 750.000,- ??, Niedzielan, barreto waren allemaal hele dure aankopen.
Dan heb je ook nog de desinvesteringen van huurspelers die alleen maar geblesseerd zijn en zeker niet beter zijn dan het materiaal wat we zelf hebben.....

Maar los daarvan speelt het ook heel erg mee dat er nu geen groep meer is waarmee je je verbonden voelt als je naar NEC gaat.....althans voor mij niet. Jij gaat nog steeds met jouw vrienden dat maakt het grote verschil....als die straks stoppen....dan krijg jij er ook vanzelf minder plezier in.
25-03-2010 16:39 door
ja en als we degraderen, nou dan valt alles in elkaar. Dan vraag ik mij af of we snel weer terug zijn. Maar soms kan zoeits louterend werken. In alle rust kan dan een goed beleid op poten gezet wordengericht op structureel meeedraaien in de top van de hoogste divisie.
25-03-2010 17:05 door
NEC heeft in haar hele historie twee keer goed beleid gevoerd, en toen zag je gelijk dat de club omhoog schoot. De eerste periode was in grote delen van de jaren 70 , toen hebben ze vooral sportief goed beleid gevoerd. Goede teams samengesteld met herkenbaar en attractief voetbal.

De tweede periode is de periode met Hans van Delft, toen is op bestuurlijk niveau erg goed beleid gevoerd. Hoe dubieus zijn rol later ook is geworden, als actief voorzitter had hij visie, lef, charisme en een goed netwerk.

Als NEC er in slaagt een goed technisch beleid te combineren met een goed bestuurlijk beleid dan is de potentie van deze club enorm. Met de mensen die NEC nu gegijzeld houden zal dat echter niet gebeuren.
25-03-2010 22:13 door Bleum
@ hilversum. Twintig jaar geleden ging ik met totaal andere vrienden naar het voetbal dan nu, dus ook dat kan. Maar ik vind het niet belangrijk welke keuzes mensen individueel maken. In het algemeen gezien vind ik het wel beschamend dat er maar 130 man in het uitvak zitten voor zo'n belangrijke wedstrijd die ook nog eens met vrij vervoer te bezoeken is. In het algemeen kunnen we het wel op het beleid gooien of de vele regeltjes, maar dat zijn voor zo'n wedstrijd met vrij vervoer excuses die in mijn ogen niet op gaan. Ik houd niet van "jij bent wel echt en jij niet" discussies, maar in het algemeen gezien is 130 man in heerenveen schandalig weinig.
25-03-2010 22:22 door
Daar heb je gelijk in Bleum 130 man is heel erg weinig.....misschien geeft dit dan ook wel aan dat het met de trouwe aanhang van ons cluppie heel erg tegenvalt..
25-03-2010 23:53 door
130 man, er zijn er zat die sinds de 20.45 begin tijd niet na een uitwedstrijd op een vrijdag gaan omdat ze zaterdag moeten werken, zo als je op foto's bij rondje om zag stonden de treinsupporters om 1uur nog op utrecht centraal, dan nog na nijmegen, dan nog na de woonplaats voor je het weet is het 3 uur smorgens dat je thuis bent en als je er om 6 uur uit moet om te gaan werken is dat niet te doen, schaf die nieuwe rare begintijden af en je zal wel meer supporters krijgen die na uitwedstrijden gaan.
26-03-2010 09:40 door
@Bleum. Daar heb je gelijk in. Tja en hoe trouw zijn de spporters van NEC eigenlijk.

130 man is heel weinig. Echt heel weinig. Maar de binding is anders geworden dan vroeger. In de jaren 90 ging ik alle wedstrijden. uit en thuis. Het klopt thuis was het niet druk, maar de mensen die er zaten waren wel echt supporters en waren bereid ook uit te gaan. het was een vaste groep. Minder mensen op de tribune, maar wel verbonden door 1 ding. NEC. Mensen op verjaardagen maakte je belachelijk omdat je voor NEC was, Studio sport maakte nec belachelijk enz. Maar hoe meer kritiek, hoe meer je van deze club hield en hoe dieper in je hart. Je had gevoel in het zelfde schuitje te zitten. En wie herrinert zich niet de wedstrijden uit naar go ahead ( 2 keer zelfs door een staking), dordrecht uit. Dat waren duels waar het vak vol zat. Volle treinen ondanks onderin de eredivisie. Je ging gewoon. Niet over nadenken. Gewoon naar NS station, meermanskaart en je was een dag onder de pannen. Uitkaarten, buscombi, autocombi, stadion verbod om niets. De uitsupporter word helemaal murw gebeukt door regels en onzin. Elke thuis wedstrijd zie ik 12000 man op de tribune. Ik vraag me altijd af hoeveel er over zouden blijven als we zouden degraderen. De beleving is anders geworden. Mensen gaan naar NEC, maar bij hoeveel zit het zo diep dat ze ook zouden gaan als we wel zouden degraderen? Ik zeg niet dat het vroeger beter was, want we hebben ook met 1000 man in de Goffert gezeten. Ik weet dat de club vooruit moet. Maar wilde alleen even aangeven dat de binding met de club anders is geworden. Dus zijn mensen minder snel bereid uit wedstrijden te gaan kijken. Dat is jammer. De oude groep gaat niet meer en jonge garde neemt het stokje ook niet over. Jammer.
26-03-2010 14:20 door
De oude garde van de East Side Nijmegen gaat inderdaad niet meer mee. Alleen de wedstrijd tegen Groningen-uit en Ajax-uit kan ik me nog herinneren dat er veel supporters mee gingen en ook de 'harde kern' er bij was betrokken. Nu is het allemaal niks meer in het stadion. Iedereen zit dood op z'n stoeltje te wachten totdat de 95 minuten zijn volstreken. Ik zie geen sfeer meer, ik zie alleen leuke spandoeken in het begin van de wedstrijd, maar tijdens de wedstrijd? Hóó maar.
NEC is een volksclub, een club waar ik van houd, waar ik mijn vreugde en verdriet bij kwijt kan. Een club waavan ik wel eens denk, wat een dramatisch team staat er toch weer op het veld, maar soms denk ik ook; eindelijk, een team dat er voor wilt vechten, een team dat een uitstraling heeft, een team dat punten pakt, een team dat 95 minuten lang strijdt levert!
De nieuwe generatie van nu is er ook niet meer. Mensen zijn verplicht om met het bezoeken van uit-wedstrijden met de bus te gaan, uitkaart nodig te hebben, en streng worden gefouilleerd en je als een man in de gevangenis zit opgesloten in het uitvak.
Het is voetballen is veranderd, de suppoters, de sfeer, het beleid, alles..
Alles is veranderd..
Ik ben benieuwd of ooit nog wel eens de tijd komt van het jaarperk 2008-2009, want wat was dat om te smullen zeg.

Ondanks dat, i still love you eNieSee!Thumbs up
26-03-2010 15:50 door
@jansen1980 wat heb je het mooi verwoord!sluit me er volledig bij aan!Vooaral als NEC belachelijk word gemaakt hoe trotser ik ben op NEC!
05-04-2010 12:40 door
Zeg.... Waneer krijgen we weer een nieuwe trainer? Ik dacht namelijk dat conditie en techniek meer met 90 min voetbal had te maken dan mentaliteit... Je mentaliteit om goed te kunnen en willen blijven voetballen,heeft namelijk meer met de eerste 2 genoemde zaken te maken,tenzij je tegenstander je zwaar overklast.Kick ziet dan ook graag liever een trainer zoals Foppe hier rond lopen. Wink





"Het voor NEC altijd alles of niets is in nacompetities?"
Top  |  Home  |  Contact  |  Copyright  |  NEC Nijmegen