Welkom op De Trouwe Honden | Inloggen | Registreren Online | Gebruikers: 0 | Gasten: 17
Middenveld uitgeteld
woe. 25 november 2009 

In de nieuwe rubriek 'Om de haverklap' zal nieuwe aanwinst Maarten met enige regelmaat ingaan op de gang van zaken rond het voetbaltechnische gedeelte van onze club.

Het bezoeken van een voetbalwedstrijd begint de laatste jaren steeds meer op het kijken naar een tenniswedstrijd te lijken. Het accent ligt maar al te vaak op de nekwervels. Zij draaien zich een slag in de rondte om van links naar rechts de lange ballen van de elkaar bestrijdende clubs te kunnen volgen. Zelfs Ajax weet zich amper meer in de kijker te spelen met middenvelders die vanwege hun spelinzicht en technische vaardigheden spelbepalend zijn. Als Stekelenburg de bal heeft brengt hij veel te vaak met een imitatie-Romero-trap een vuurpijl in het spel die op de helft van de tegenstander onmiddellijk balverlies inleidt. Sinds van der Vaart en Sneijder na lucratieve transfers het veld hebben moeten ruimen is het voor de liefhebber wel evens slikken om Enoh en Anita, ogend als de tweelingbroer van Pienaar, al goedbedoeld zwoegend, zonder overzicht en in een razend tempo, over het veld te zien bewegen. Het Nederlandse voetbal gaat met sprongen achteruit, omdat bij bijna elke club de bezetting van het middenveld steeds matiger begint te worden. FC Twente-coach McClaren heeft dat, als uitzondering samen met Fred Rutten van PSV, wel goed voor elkaar. Bij de Enschedese club ligt daar de sterkte van het team. Daar vragen spelers als Perez en Janssen de bal. Daar wordt het middenveld gebruikt om een wedstrijd naar de hand te zetten. Vandaar ook dat de landstitel tussen deze twee clubs verdeeld zal worden dit seizoen.

NEC staat na het ‘verwachte’ verlies tegen RKC zo laag op de ranglijst, omdat het echte middenveld er haast niet meer is. Schöne en Sibum zijn geblesseerd en dat is momenteel een grote aderlating. Gelukkig ziet het er naar uit dat de laatste na de winterstop weer kan spelen. Davids werkt zich het snot voor de ogen, maar mist overzicht en Radomski pakt na Been weer z´n speelminuten, maar iedereen kan zien dat ondanks zijn goede wil het beste er wel af is bij de Pool. John Goossens komt wel uit Heemstede en kwam in beeld bij Ajax, maar in de voetsporen van Johan Neeskens zal hij nooit treden. Het is ook geen speler die een bal opeist en graag de lijnen uitzet. Behalve zijn fabelachtige traptechniek komt hij helaas niet. Het grootste deel van de wedstrijd is hij, net als de anderen op het NEC-middenveld, volkomen onzichtbaar. Dan is het ook niet verrassend om te zien wat er gebeurt als NEC de aftrap neemt in de eerste seconden van NEC-RKC: Youssef El-Akchaoui komt als tweede speler aan de bal en knalt de knikker blind naar voren. Zo snel dat Saïdi er nooit bij kan, ook al loopt hij de 100 in 7,45 rond! Zonder middenveld is het spel van NEC, en het merendeel van de eredivisie clubs, niet om aan te zien. De lange bal viert hoogtij en ‘we zien wel waar we uitkomen’ is de nieuwe strategie. Het enige team dat ooit bewust van deze gedachte haar speltype maakte, was het Ierse elftal onder Jacky Charlton. Hij predikte de no nonsense lange trap en hekelde langdurig balbezit bij het opbouwen van aanvallen. De Ieren hadden maar één taak: wegrossen het leer en er als gekken achteraan om druk te zetten op de helft van de tegenstander: ver weg van het eigen doel. Ze hadden er in 1988 tijdens het Europees Kampioenschap in Duitsland bijna succes mee tegen het Nederland van Rinus Michels. Ze wisten zich zelfs voor eerst in de geschiedenis te kwalificeren voor de strijd om het wereldkampioenschap in Italië (1990). In de kwartfinale waren de gastheren, na een moeizame en fysieke strijd, uiteindelijk met 1-0 te sterk voor de ploeg van de Giraffe.

De echte NEC-fan hoeft niet lang na te denken om aan te tonen dat het niet altijd armoe troef is geweest op het Nijmeegse middenveld. In de zestiger jaren was Bennie Werts de man op het middenveld. Hij was een van de regisseurs bij de klim van de tweede divisie naar de eredivisie. Aan het begin van het seizoen 1970-1971 gaf hij het stokje door aan Maldenaar Frans Thijssen. Eugene Marijnissen kreeg daardoor een zware erfenis te verwerken aan het begin van het speeljaar 1973-1974. Hij was echter, met een surplus aan inzet en overzicht, voor NEC-begrippen een waardig opvolger. Een voorbeeld voor Ronnie de Groot qua speelwijze en passie. Bikkeltje nam in deze middenveldestafette aan het begin van het seizoen 1979-1980 de stok over. Samen met Jan Peters had NEC van juli 1986 tot en met mei 1988 een uitermate sterk en uitgebalanceerd middenveld. Beiden waren een mooi opleidingsinstituut voor de in aantocht zijn de Arno Arts. Die kon zo precies waarnemen wat de waarde van bikkelen en overzicht is voor een middenvelder. Kees van Wonderen, die als jongeling in de instructiefilmpjes van Wiel Coerver te zien is geweest, overvleugelde vanaf 1991-1992 de prestaties van de net voor hem vertrokken Arts door het feit dat hij als middenvelder veel scoorde. Door zijn goal tegen Heracles in de oude Goffert promoveerde NEC weer eens naar de eredivisie. Het leverde uitzinnige taferelen op met Chris van de Weerden, alleen gekleed in z’n onderbroek, in de hoofdrol.

Met Carlos Aalbers aan het roer moet er doelgericht gezocht worden naar versterkingen op het middenveld. Dat is wellicht nog belangrijker dan het vinden van een trainer of een goede vleugelspits die Vleminckx op zijn wenken kan bedienen. Hij moet en kan, vanwege zijn verleden, Marcel Boekhoorn overtuigen en duidelijk maken dat als hij echt wat wil doen voor NEC hij zich beter kan richten op de terugkeer van Holman als hij toch perse AZ-spelers wil inlijven. Sinds die kilometervreter weg is, is de kwaliteit van het middenveld achteruit gegaan. Schöne heeft ogenschijnlijk meer inzicht, maar maakt te weinig meters. Sibum begon sterk in Nijmegen, maar was de laatste wedstrijden dat hij speelde ook niet meer die speler die gretig de bal wilde hebben. Kortom met de vele blessures op het middenveld en Kivuvu, Worm, Goossens en Radomski als beschikbare spelers, winnen we de slag op het middenveld niet en zijn we qua behaalde punten gauw uitgeteld. Als blijkt dat er geen mogelijkheden zijn om het middenveld te verbeteren, is het misschien de moeite waard om Jacky Charlton uit de mottenballen te halen en aan te stellen als nieuwe trainer. Wie weet heeft hij nog de puf om z’n nek uit te steken voor een op NEC toegespitste kick and rush servival-poging. Zijn naam staat sowieso goed in de clubhistorie.

Maarten
 
 Uw reactie:

U moet inloggen om een reactie te plaatsen.

 Reacties op dit bericht:

26-11-2009 12:07 door
Leuk geschreven. Maar daar is alles dan ook meegezegd. Misschien is de schrijver vergeten dat we vorig jaar overwinterden in Europa? Dat kan natuurlijk niet als je geen voetballend middenveld hebt. Bovendien is dit er eentje van: Vroeger was alles beter. Natuurlijk vergeet hij te melden dat we toen vooral pendelden tussen 1e en eredivisie en het voetbal toch echt niet beter was. Heel negatief zeurend stukje, snap dan ook niet dat de beheerders van de site dit toe laten. Mensen worden geblokt om het minste of geringste en dan mag deze zeikerd een volledige a4 volpennen met irritatie.
Vooral het gezeik over sibum, misschien vergeten dat Sibum een half jaar met een heupblessure heeft doorgevoetbald? BAh, bah bah
26-11-2009 12:36 door
ben helemaal eens met door jj1983,het is bagger totaal geen inhoudtThumbs down Thumbs down Thumbs down
26-11-2009 12:38 door
De schrijver heeft toch voor een groot deel gelijk JJ1983? Toen we overwinterden stonden Schöne en Sibum er nu eenmaal wel. Nu zijn ze er (even) niet, en ..... weg middenveld. De andere jongens kunnen nou eenmaal niet hetzelfde brengen. Ik begrijp je opmerking over "het gezeik over Sibum" ook niet. De schrijver geeft zelfs aan dat de blessure van Schöne EN Sibum een aderlating is. Met zijn opmerking over Holman ben ik het niet eens. Geweldige speler, mag van mij direct weer terugkomen, maar ik denk niet dat alleen Holman NEC op dit moment zoveel verder kan helpen. Daar, en dan beperkt ik me alleen maar even tot het middenveld, is wel een techneut met tevens tactisch inzicht voor nodig.
26-11-2009 12:50 door
In Engeland wordt dat ook vaak gehanteerd, voetballen 'zonder' middenveld. weliswaar staat er wel een middenveld, maar puur aanvallend middenveldeers, en verdedigend middenvelders. niks daartussenin. met als gevolg dat de bal het middenveld veel sneller passeert. niet zoals hier, waar verdedigers alle tijd nemen om op te lopen, eerst vier, vijf keer de bal breed moeten leggen voor ze iemand inspelen die in komt lopen, die vervolgens weer een combinatie moeten moeten maken op het middenveld, balletje breed op het middenveld, en dan vervolgens kijken of ze een spits of een vleugelspeler kunnen bereiken. Ik hou er wel van, dat veel snellere Engelse voetbal. Maarja, denk niet dat je daarmee hier in Nederland echt iemand mee verrast als je die speelwijze ineens hanteerd.
26-11-2009 12:59 door Pol
JJ1983, dus omdat jij het er niet mee eens bent mag het niet geplaatst worden, begrijp ik dat goed?
26-11-2009 13:43 door
Nou ik denk dat de titel gaat tussen PSV en Ajax en PSV zal hem denk ik gaan winnen. Twente is een gevaarlijke outsider. Over die lange bal. Ons middenveld is inderdaad niet bijster sterk, maar elke linie kan wel wat fris bloed gebruiken. De positie van Goossens tegen RKC was dramatisch slecht. Geen voetbalintelligentie zoals ik hier al zei, maar tegen NAC op nr. 10 deed hij het al een stuk beter. Achterin kunnen we zeker nog wat gebruiken, vooral op de positie van Van der Eijden. Maar goed wie weet dat Vloet zijn elftal zo kan zetten dat iedereen wat beter gaat voetballen. Met de winterstop weten we dan wie weg mag/kan en wie er bij moeten komen.
26-11-2009 13:57 door
@ boots: Lees even het stuk over sibum opnieuw aub. Sibum is niet meer de speler etc. Hier is dus een reden voor en geen onderbouwing van zijn argument.

@ pol: Ik weet niet hoe jij leest hoor maar waar zeg ik dat? Irritante gast mij een beetje zwart maken. leer s lezen man.


Nogmaals dan voor diegene die het blijkbaar niet snappen. Dit stuk heeft geen enkele toegevoegde waarde aangezien de argumenten die hij gebruikt niet steekhoudend zijn.
Kijk het stuk over sibum ( was geblesseerd!), Schone en zijn weinige meters: schone is een nmr 10, bergkamp ooit 10 km in een wedstrijd gelopen? Dit is een speler die door slim vrij te lopen geen draver hoeft te zijn.
Dan kraakt hij nog even Goossens en Radomski ( het beste eraf, zonder argument) af en op dezelfde voet El Ak, zonder argumenten.

Verder zeg ik dat bezoekers om het minst of geringste geblokt worden maar deze man mag zijn gerieven uiten een hele pagina lang. Dat is hypocriet.
26-11-2009 14:20 door
JJ1983: het is idd behoorlijk negatief geschreven. Sibum zat idd toen al tegen een blessure aan te hikken wat zijn mindere spel verraadde. Maar ook Schone speelde dit seizoen in mijn ogen gewoon slecht. We zullen het allemaal wel zien. Komende jaren zal gewoon overleven worden tot aan het verbouwde stadion.
26-11-2009 14:21 door
nou nou, wat een vijandigheid hier!
zou een voetballer als Holman ook wel graag terug zien komen, al is het alleen al om de strijd, misschien dat hij een paar spelers mee zou nemen met zijn strijdlust!

@JJ1983 en Pol, als jullie nou eens niet alles zo persoonlijk opvatten, hoeven wij ook niet steeds zover naar beneden te scrollen totdat de nieuwe echte reacties er weer staan, in plaats van jullie onderlinge stribbelingenWink
26-11-2009 14:24 door Mark Ariaans
Ik weet niet waar jij het bizarre idee vandaan halt dat posts van bezoekers hier om het minste of geringste worden weggehaald, dat is namelijk absoluut niet waar. Ik denk dat je met een andere site in de war bent. De enige reden dat hier posts worden verwijderd is vanwege onbetamelijk taalgebruik of openlijke dreigementen richting andere bezoekers, of meermalen teveel en te kansloos off-topic gaan. Dus waar je dat idee op baseert dat er hier zo zwaar gecensureerd zou worden is mij een raadsel.
26-11-2009 14:30 door
ps. waarom lees ik hier op de trouwe honden eigenlijk niks over het gevallen Nijmeegse bestuur, en de gevolgen voor NEC??
want laat duidelijk zijn, en dat werd duidelijk op die supportersavond, doordat onze super Jacco, twee jaar lang heeft liggen slapen, en niet met zijn vuisten op tafel had geslagen, is er nog steeds geen handtekening gezet onder de nieuwe plannen voor uitbreiding van het stadion. nu kunnen ze dus opnieuw beginnen met onderhandelen en overtuigen!! betekend dat weer minimaal twee/drie jaar wachten tot er uberhaupt wordt getekend? plus minimaal twee jaar voor de uitbouw van het stadion? als er uberhaupt een ring opkomt, en er niet weer opnieuw wordt gepleit voor een nieuw stadion, buiten de stad? want een intentieverklaring, of hoe dat ook precies mag heten in dit geval, war er ook nog niet getekend! er was alleen onderhandeld, en ze waren bijna zover dat er getekend kon worden, let wel, onder het oude bestuur! Ik kan er misschien wel helemaal naast zitten, maar dit is wel waar ik me zorgen om maak, want dat er nog helemaal niks getekend was, is op de supp. avond gezegd. Weet iemand hier iets van???Confused
26-11-2009 14:33 door
@ WHUFC NEC: Je hebt helemaal gelijk, ik ga hier nu ook mee ophouden.

@ Mark Ariaans: Dit is een gevolg van een aantal blokkeringen die mijns inziens niet terecht waren. Ondermeer mijn persoontje in het verleden en anderen. Ik vind het een negatief stuk en niet prettig om te lezen en dat is precies wat mij en anderen in het verleden werd verweten. Maar goed, een discussie met de boss (grapje!) heeft nooit zin dus ik hou al op.

Hoop dat het volgende stuk van deze columnist positiever is.

On topic: Ik vind het een negatief stuk en niet prettig om te lezen
26-11-2009 14:33 door
@MArk Ariaans
je reageert precies op het goede moment!
over 'off topic' gaan gesproken.
ik denk dat mijn hierboven geplaatste bericht behoorlijk off topic is hier, maar weet ff niet waar ik die vraag elders kan stellen. ben toch wel erg benieuwd naar reacties of misschien wel iemand die het weet.
26-11-2009 14:36 door
Sibum begon inderdaad sterk. Maar door een slepende blessure werd het minder. Kan je vertellen dat het niet prettig is om met pijn te spelen. Gelukkig is hij weer bijna pijnvrij. Alles komt goed mensen.
26-11-2009 14:56 door
1. Ajax met Emmanuelson maar vooral met De Zeeuw (!) doet het toch aardig, dacht ik.
2. Davids doet het gewoon goed (een spelers naar ieders hart), Goossens is bezig om steeds beter te worden.
3. Alle clubs spelen de lange bal richting de hoekvlag direct na de aftrap.
4. "niet altijd armoe troef": NEC heeft (in ieder geval vanaf de jaren '90) een reeks aan goede middenvelders gehad. Het enige dat waar is dat NEC onder Lodeweges en Rip continu de lange bal heeft gespeeld. Dit was voor een periode maarliefst 2 maanden; wat een erbarmelijk voetbal was dat, daar heb je geen Charlton voor nodig. Maarten doet net alsof NEC al decennialang de lange speelt. Is niet zo!
5. Tegenstrijdigheid 1: we missen Schöne, maar Schöne (De Held van Moskou!) maakt te weinig meters en is daarom vervangbaar. En: Schöne en Holman in één elftal, hoe bedenk je het?!
6. Tegenstrijdigheid 2: is de lange bal nou wel of niet effectief (nuilen op NEC, bewondering voor Charlton).
7. We hebben net een nieuwe trainer, die echt wel weet wat een middenveld is (dat zijn de spelers die tussen aanval en verdediging spelen).

Kortom, een column die blijk geeft van historisch besef, maar feitelijk niet klopt, die onrealistisch voorstellen doet, getuigt van een zeer matig tactisch inzicht, niet grappig is en (bij mij) zorgt voor (veel) ergernis in plaats van (enig) leesplezier. Thumbs down

P.S.
Wat zijn de eisen om columnist te mogen zijn voor DeTrouweHonden?
26-11-2009 15:10 door
@ Toetenman: Thumbs up
26-11-2009 15:29 door Mark Ariaans
@WHUFC: momenteel weten we allemaal geloof ik net zo veel (of beter gezegd: zo weinig) wat betreft de effecten van de college-breuk op de stadionplannen. als iemand bij DTH meer te weten komt dan zal het mzo spoedig mogelijk op de site verschijnen.

@JJ: het kan inderdaad voorkomen dat iemand's posts herhaaldelijk als dusdanig 'nuilerig' overkomen (overigens betekent dat niet alleen negatief, maar dan vooral in herhaling vallend negatief zonder dat het iets toevoegt aan de discussie) dat er op een gegeven moment besloten wordt dat het de leesbaarheid van de site niet ten goede komt. En dan wordt er soms inderdaad een The finger getrokken. Maar hoe je dat op gelijke hoogte kunt stellen met een -eerste- artikel van iemand die op een nette manier een uiteenzetting geeft van zijn standpunten, is mij eerlijk gezegd een raadsel. Natuurlijk kun je het niet met een schrijver of columnist eens zijn, daar is de reactie-optie voor, maar om dan meteen om een ban of wat ook te gaan roepen lijkt me toch lichtelijk overdreven. Bovendien, als je zelf betere bijdragen denkt te kunnen leveren aan de site dan staat het iedereen vrij om zelf eens een stukje in te zenden of eens contact op te nemen. Zo ben ik zelf ook onder de pannen geraakt Big grin
26-11-2009 16:12 door
Kijk als die nou een column had geschreven over het gebrek aan echte buitenspelers bij NEC en in het NL voetbal in het algemeen, dan had ik hem gelijk gegeven. Maar het NL voetbal heeft fantastische middenvelders en zelfs NEC heeft een goed middenveld...als iedereen fit is.
26-11-2009 16:36 door
niks mis met het middenveld van NEC!!
hier en daar wat bijzaaien, maar mooie cirkel in het centrum, duidelijke lijn, goeie stip trouwens!!
Thumbs up
26-11-2009 21:09 door
iemand die beweert dat Jantje Peters van 1986 tot 1988 deel uitmaakte van het middenveld van NEC kan ik niet serieus nemen...Frusty Frusty
26-11-2009 21:32 door Bleum
Sonik, waarom niet?
26-11-2009 22:27 door
Blij dat deze linkse kliek is opgestapt tijd voor een rechts college. Maar het heeft wel het gevolg dat ons stadion weer vertraging oploopt. Die Depla (spreek uit De-pla) was wel een echte sportfannaat. Misschien gingen die 5% wel naar het sportcomplex!
27-11-2009 01:13 door
@ Mark Ariaans: Mark, ik snap dat je vind dat je de schrijver moet verdedigen. Maar ik vraag nergens om een ban of dergelijke, lees mijn post maar eens na. Verder is ook uit de reacties van anderen duidelijk merbaar dat ik niet de enige was met wat opmerkingen. Voor de duidelijkheid, van mij mag hij blijven schrijven maar vind dit stuk geen toegevoegde waarde. En wat betreft je uitnodiging: deze neem ik aan.
Mocht ik iets leuk weten te fabriceren stuur ik het naar jullie toe.
27-11-2009 06:58 door
Wat een lang verhaal om te zeggen dat we wat missen op het middenveld.
27-11-2009 11:38 door
verrek Bleum

helemaal vergeten dat ie toen ook nog ff meedeed. Was ook zo vaak geblesseerd dat ik het kennelijk geblocked heb...

okay: dan neem ik de schrijver wel serieus,
en vind ik het 'gewoon' een slechte column ;-)Praise





"De laatste stap voor de bekerfinale meestal in Noord-Holland wordt genomen?"
Top  |  Home  |  Contact  |  Copyright  |  NEC Nijmegen